Budowa warszawskiego metra: postępy i prognozy
Trwa intensywna budowa drugiej linii M2 metra w Warszawie, której postęp nie został zagrożony pomimo wielu przeciwności. Planowane do ukończenia w 2026 roku stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin, są obecnie w fazie aktywnej konstrukcji. Równolegle, rozwija się projekt stacji techniczno-postojowej o nazwie STP Karolin. Wizję postępu prac na odległym Bemowie można zobaczyć na dostępnych zdjęciach.
Prace długo oczekiwanego 4-kilometrowego odcinka metra rozpoczęły się w grudniu 2022 po licznych opóźnieniach wynikających z biurokracji. Realizacja inwestycji leży w rękach konsorcjum dwóch firm – Gülermak i Astaldi, które podpisały pierwotną umowę w 2018 roku na kwotę 1,6 miliarda złotych. Niestety, drastyczne wzrosty cen materiałów budowlanych w ostatnim czasie wymusiły podpisanie aneksu do umowy, który ma na celu zwiększenie wynagrodzenia wykonawcy o co najmniej 600 milionów złotych. Jednak do tej pory nie doszło do sfinalizowania tego procesu.
Ekspertom firmy ILF Consulting Engineers, którzy na zlecenie miasta dokonali analizy dotyczącej przyszłego wyglądu pięciu linii metra w Warszawie, udało się przewidzieć liczbę pasażerów korzystających z nowo budowanego odcinka metra do Karolina. Przewidują oni, że podczas godzin szczytu będzie tam podróżować od 3 do 4 tysięcy osób na godzinę na kierunek. To jest liczba stosunkowo niska, jednak doświadczenie pokazuje, że rzeczywista liczba pasażerów w metrze zwykle przekracza wcześniejsze prognozy.