Wyłoniony wykonawca prac budowlanych przy obwodnicy Zatora na drodze krajowej 28
W ostatnim komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) z siedzibą w Krakowie, wydanym we wtorek, podano informację o wyborze firmy odpowiedzialnej za budowę obwodnicy omijającej miasto Zator, która będzie częścią drogi krajowej nr 28. Planowane jest stworzenie trasy o długości 2,1 km, której realizacja ma pochłonąć koszt w wysokości 78,6 mln zł. Prace mają rozpocząć się w roku 2025 i potrwają do 2027.
Monika Skrzydlewska, przedstawicielka krakowskiego oddziału GDDKiA, przekazała informację o wyborze firmy Skanska jako wykonawcy zadania. Firma ta za sumę 78,6 mln zł ma zbudować nowe 2,1 km drogi krajowej nr 28, która umożliwi objazd małopolskiego miasta Zator od strony południowo-zachodniej. Wybór wykonawcy nie był procesem prostym. Przebiegał on za pomocą dialogu konkurencyjnego, co było podyktowane innowacyjnym charakterem projektu, który zakłada wykorzystanie metodyki BIM (ang. Building Information Modeling).
Mówiąc o metodyce BIM, mamy na myśli zarządzanie informacją w sposób ciągły, od momentu projektowania, poprzez pracę nad realizacją, aż po odbiór wykonanych prac. W dalszym etapie wykorzystuje się je do utrzymania i zarządzania obiektem. Proces ten opiera się na wykorzystaniu trójwymiarowych, cyfrowych modeli obiektów budowlanych w jednym, wspólnym środowisku danych.
Obwodnica miasta Zator ma być pierwszym projektem realizowanym przez małopolski oddział GDDKiA, który wprowadzi do użytku elektroniczny dziennik budowy. Przewidziane jest minimalizowanie wykorzystania dokumentacji papierowej tam, gdzie tylko jest to możliwe. Jak zaznaczyła Skrzydlewska, proces wyboru wykonawcy nie był standardowy. Nie korzystano z powszechnie stosowanego przetargu nieograniczonego, a z dialogu konkurencyjnego.